خانه هوشمند یا Smart Home, واژه ای است که این روزها تبدیل به هدف بسیاری از کمپانی های مطرح حوزه فناوری شده و هر روز خبری در مورد عرضه فناوری های جدید در این عرصه به گوش می رسد.

اما به واقع خانه هوشمند به چه خانه ای گفته می شود و خصوصیات یک خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند، خانه ای است که علاوه بر ارتباط بی سیم از راه دور با صاحبان خود، امکان تامین انرژی مورد نیاز را از منابع انرژی پاک (مانند خورشید و باد) داشته باشد و تمامی اجزاء الکترونیکی آن برای بدست آمدن بیشترین میزان بازدهی، با یکدیگر در تعامل باشند.

به بیان ساده تر در یک خانه هوشمند واقعی، خبری از سوخت های فسیلی و منابع آلوده کننده محیط زیست، هدر رفت آب، روشن ماندن بی دلیل و هدر رفت انرژی توسط چراغ ها، اجاق گاز و منابع سرمایش و گرمایش، ورود افراد غیرمجاز و … نخواهد بود!

اجزای اصلی یک خانه هوشمند، مانند زنگ درب (آیفون تصویری)، قفل درب ها، ورودی پارکینگ، قفل یا کرکره پنجره ها، لوازم آشپزخانه، لوازم صوتی و تصویری، سیستم سرمایشی و گرمایشی، همه به اینترنت متصل هستند (اینترنت اشیاء) و امکان کنترل آنها از راه دور برای صاحب خانه فراهم است.

این ارتباط به روش های گوناگون صورت می گیرد و فناوری هایی مانند Z-Wave Zigbee ،KNX و Control4 بر اساس آن ابداع شده اند.

این فناوری های ارتباطی مخصوص اینترنت اشیاء یا Internet Of Things توسعه داده شده اند.

در چنین خانه ای وقتی که شما حضور نداشته باشید، با به صدا درآمدن زنگ درب، گوشی شما زنگ خواهد خورد یا به شیوه های دیگر مثل ایمیل، از حضور مراجع به درب منزل مطلع خواهید شد.

می توانید با مراجعین صحبت کنید و حتی تصویر آنها را ببینید.

کارهای انجام شده در این پروژه:

در این پروژه تمامی درب های ورودی از طریق سه موبایل و یا دستگاه تشخیص چهره باز شده و راه دیگری برای ورود به خانه وجود ندارد.

تمامی اوازم برقی خانه (روشنایی،ماشین لباسشویی،ماشین ظرفشویی ،اجاق گاز،سیستم تهویه ، ...) از طریق موبایل قابل کنترل میباشند

دما و میزان رطوبت خانه قابل کنترل میباشد.

امکان تماشای تمامی دوربین های نصب شده در دست رس میباشد.

ورود افراد به خانه از طریق ای میل و اس ام اس و تماس صوتی بسته به انتخواب گزارش داده میشود.

تمامی ورود و خروج ها به خانه به مدت 10 سال ذخیره شده و میتوانید گزارش کامل همراه با عکس و فیلم در اختیار داشته باشد.

محل دود و گرما و نور به صورت دقیق به شما گزارش داده میشود.

تنها با موبایل خود تمام لوازم خانه خود را کنترل کنید.